Hjelp til, millioner trenger deg!

(Dette var en skolestil jeg skrev, men tenkte jeg burde dele den med dere)

Hjelp til, millioner trenger deg

Hva kan du gjøre for å hjelpe mennesker i fra sult og krig. Millioner av mennesker trenger i dag din hjelp, hva hindrer deg? En flykning som treger hjelp er en for mye. En barnesoldat som vil ut er en for mye!

Flere millioner mennesker sulter, flere millioner må flykte, men mest av alt. Disse millioner av mennesker trenger hjelp. Det finnes veldig mange organisasjoner rundt om i verden som trenger din hjelp (Www.UNCHR.org). En stor årsak til at mange mennesker må flykte er fordi de ikke lenger kan bo i hjemmet eller landet sitt, hvorfor ikke? Fordi i mange land i verden er det slik at de må passe seg, for plutselig kan det komme soldater og bare skyte helt vilt, tar ungene og bruker de som barnesoldater, eller det kan være så mye tørke på et sted at de ikke lenger har vann og derfor må flykte.

Det er utrolig hvordan verden har blitt, hvordan har noen hjerte til å skyte mannen, voldta kona og kidnapper barnet, som dem seinere lære opp til å bli barnesoldat.  Tusenvis av barn har blitt lært opp til å bli barnesoldat, tusenvis har blitt drept fordi de ikke vil utføre de handlingene de blir bedt om, og tusenvis har blitt drept i krig. Det er også tusenvis av barn som har klart og rømme, blitt funnet og tatt vekk fra disse grusomhetene, de sliter.. Nei, de kan ikke noe for hva de har måtte gjennomføre. De ble tvunget.

Tvunget til å ta liv av uskyldige mennesker. Tenk den følelsen de sitter med, den vil jeg aldri kunne klare å sette meg inn i, aldri.  Hvordan kan vi klare å stoppe dette, jeg tenker at hvis noen hadde hatt et ordentlig svar på dette, så ville ikke dette problemet vært lenger. Det er urettferdig at små barn rundt 10 års alderen skal bære tunge våpen rundt halsen og sikte på uskyldige mennesker. Disse barna skulle vært ute å spille fotball, løpe rundt, kose seg, gå på skole, møte venner og ting man gjør når man er et barn.

Men der har vi jo et annet problem, mange barn i fattige land har ikke penger til å gå på skole, derfor er det mange tusen som ikke kan lese og skrive slik som vi. Vi som går på skole tar skolen for gitt, inkludert meg selv. Tenk så heldige vi egentlig er, vi får lære å lese, lære å skrive, regner matte. Det å gå på skole er drømmen til uendelige mange barn rundt i verden.

Angelina Jolie er ikke bare den beste skuespilleren jeg veit om, hun har også et hjerte av gull, og den omtanken hun viser til mennesker som trenger hjelp, jeg liker utrolig godt det hun gjør for å prøve å hjelpe andre mennesker. Angelina Jolie er ambassadør i organisasjonen «The UN refugee agency (www.UNCHR.org)». Angelina Jolie har adoptert tre barn og så har hun tre biologiske barn, det er bare så bra at hun adopterer unger som ikke lenger har en familie eller ikke kan være hos familien. Angelina Jolie er jo kjent for å hjelpe flykninger og selvfølgelig kjent for filmene sine. Hun er ikke en slik kjendis som donerer penger og ikke noe mer, hun drar og besøker mange av flyktningeleirene, holder taler om det hun har sett og opplevd. For meg er hun ikke bare en dame bak utrolig bra filmer, men en som har opplev suksess og gleden av å hjelpe andre mennesker.

Drømmen min er å bli advokat og tjene en del, jeg vil adoptere og hjelpe flykninger og egentlig alle mennesker som trenger hjelp. Grunnen til at jeg vil tjene penger er jo så jeg kan donere penger til mennesker/organisasjoner. Så det er vel ikke uten grunn at jeg syntes denne dama er best. Jeg tenkte jo alltid at jeg ikke har noe å hjelpe folk med nå som jeg er så ung, men så var det noen som sa til meg hvorfor vente? Så nå går dagene mine ut på og lese om flykninger, og hva man kan gjøre for å hjelpe, man må jo starte et sted.

Så hva kan vi gjøre? Jo, vi burde gjøre voksne, ungdommer og barn mere oppmerksom på hva som egentlig skjer her ute i verden. La folk få høre om alt det vonde og grusomme. Hvis alle hadde vist hva som foregår rundt i verden ville dem kanskje satt mere pris på hva de har og hvem de har.

5 kommentarer
    1. Skjønner ikke dette. Hva med alle her i norge som sulter? Som ikke har tak over hode, ikke familie eller noen ting. HVa med å hjelpe oss selv først??? Så kan vi hjelpe andre land. De må vente selv om de har det verre enn oss.

    2. @Ina: Sult og mangel på tak over hodet i Norge kommer har helt andre årsaker enn sult og nød i Afrika, Asia og Latin-Amerika. I Norge legges ALT tilrette for at man ikke skal slite og få problemer. Og jeg tørr nesten være så direkte å si at sultende nordmenn er skyld i det selv. I f.eks. Afrika kommer sulten av vestlig imperialisme og undertrykkelse, som faktisk er vår feil. Jeg syns det er viktigere å hjelpe de som aldri har hatt noe valg, enn de som har ødelagt livet sitt selv. Dessuten er verken sult eller fattigdom et stort problem i Norge. Og du kommer ikke med noe annet enn lokasjon som argument for at de må vente og det er for dårlig. Vi må prioritere de som ikke har noe skyld i sin egen fattigdom, ikke de som er selvskyldige i den. Fattige nordmenn har ingen andre enn seg selv å skylde på.
      Godt skrevet Cristine. Bra du tar initiativ.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg