Tankespinn: Er Cristine helt borte?

Da jeg mistet Bestemor, så føltes det ut som at verden var over for min del. Nå er det litt over fem månder siden bestemor sovnet stille ifra meg. Fem månder der jeg har levd meg igjennom en hverdag av tortur. En hverdag der jeg smiler, jobber, trener, men gleden i det jeg gjør er borte. Gleden av at jeg lever er borte og det gjør ikke noe om jeg blir borte heller. Helt borte. Jeg har tenkt: Hva skjer hvis jeg kjører ut her. Hva gjør det om jeg kutter pulsåra. Hva skjer hvis jeg blir borte? Ja, det er tanker. Jeg veit med megselv at jeg hadde nok aldri gjort noe av det, men det er ljug å si at jeg ikke har tenkt det. Savnet etter Bestemor, personen som alltid har passet på meg er borte. Den flotte personen av en Bestemor, som dessverre ble rammet av magekreft. 

Jeg er sinna, desperat og ulykkelig. Jeg er sinna for at ingen har funnet en kur mot kreft og kunne redde Bestemor. Jeg er desperat for eneste jeg vil er å se Bestemor igjen. Jeg er ulykkelig for at jeg fortsatt lever i denne hverdagen, uten mitt alt ved min side. Bestemor er mitt alt

Jeg har ikke bare mistet bestemor, for jeg har nemelig mistet megselv. For jeg veit ikke lengre hvem jeg er, hva jeg skal føle eller hva jeg liker. Hvor ble det av gleden min? Gleden over alle de små barnslige tingene jeg likte, gleden over å klare nye rekorder på treninga, gleden av å jobbe, gleden over å stelle istand til sammenkomster, gleden av å pynte meg, gleden av å ta bilder og gleden av å skrive. Gleden av å dele hele meg, med alle de menneskene som er rundt. 

Livet mitt de siste fem måndene har vært hovedsakelig to ting: jobb og trening. Kanskje jeg rømmer, for jeg vil jo helst ikke føle hverdagene. Jeg kan ikke skjønne at vi mennesker skal måtte føle på en så stor smerte, hvorfor ble vi ikke laget med en “off” knapp? 
Jeg er litt lei meg nå, det er derfor jeg valgte å sette meg forran macén og skrive. Skriving for meg en min terapi. Det er hvertfall den terapien jeg får helt gratis og helt uten å vente. Jeg var hos en privat psykolog her, men det var veldig veldig rart. Jeg var hos legen, men der fikk jeg beskjed om at en sorgperiode på et år er normalt og det å skaffe hjelp gjennom det kommunale kan ta 1-2år. Så derfor sitter jeg her å skriver. Jeg fikk et nr til en krisetelefon, men de er bare åpent noen timer på dagen og jeg veit at jeg aldri kommer til å “tørre” å ringe. For hva skal jeg egentlig starte å si?.. Uansett, jeg har kommet frem til en tanke. 

Jeg er min egen medisin.

Det er kun meg som kan hjelpe meg. Det er kun meg som kan få meg tilbake til dit jeg var. Derfor må jeg starte å gjøre de tingene jeg likte før. En av de gjør jeg nå, nemelig skriving. Jeg har ikke skrivd noe på hvertfall 2mnd og det må jeg bare slutte med. Jeg er kanskje redd, redd for å ikke føle det på samme måte som jeg gjorde før. Jeg veit ikke, jeg må også kanskje bare gi det litt tid. Kanskje må jeg presse kroppen til å gjøre det jeg gjorde før, selvom hode ikke vil. Jeg ønsker meg tilbake til den Cristine som byr på segselv, hun som ikke brydde seg om andre mistolket henne på bloggen/snap/insta, aldri var redd for å drite seg ut, tok utfordringer på strak arm, hun som elsker å snakke med mennesker og strekke ut en hjelpende hånd. Den Cristine er bytta ut med ei som kun vil henge hjemme, orker ikke å møte så mange og hun tenker for mye. Jeg er sliten av å være ei jeg ikke er. 

-Cristine 

8 kommentarer
    1. Min erfaring er at sorgen forandrer seg, selv om verden aldri blir den samme. Du er god Cristine:) Stor klem!

    2. Christine <3 jeg har lest innlegge ditt og vett desverre veldig godt hvordan det kjennes ut. 19.10. 17 fikk jeg vite på en ultralyd termin at jeg har en frisk liten jente i magen, bare 4 dager senere fikk jeg en telefon fra mamnaen min at stefaren min ( mannen som passer på meg helt fra jeg var en liten jente, som gjorde alt for at vi hadde det bra, som gledet seg til å blir bestefar) ligger i koma han hadde pløtzlig fått en hjerteinfatkt. Jeg reiste så fort jeg kunne på sykehuset med mammaen min. Etter flere dager på intensivstasjonen og mange tårer ble vi kalt inn på et rom sammen med en lege som fortalte oss at det ikke var håp og at mammaen min skulle bestemme når apperatene skulle skrues av. En verden raste sammen, tanken begynnte å spinne, hvordan kunne livet være så urettferdig? Desverre skjer det mye i livet som vi ikke har kontroll over men vi må lære oss å leve med det og tar farvell med dem vi elsker mest. Etterpå var jeg redd for hver dag som gikk, jeg var redd at mammaen min ikkje kommer til å kunne leve med det hun hadde vært gjennom og jeg er redd for at ungen som var så fint og frisk på ultralyd har tatt skade av det vi har vært gjennom. Men jeg må prøve å holde tankene oppe, både for mamanen min, ungen min og meg selv. Vi har en engel i himmelen som passer på oss nå! <3

    3. Maria: Først og fremst vil jeg si Gratulerer, håper graviditeten din går bra. Jeg blir også så glad når du velger å dele din historie ned meg, det setter jeg enormt pris på og det gjør meg glad.
      Urettferdig er livet, helt klart. Kondolerer med tapet og pass på hverandre! Stor klem fra meg <3 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg