ØDELEGGER `MEDIA` OSS ?

De siste årene har antallet i befolkningen som ønsker seg et sunnere liv økt noe kraftig. Media er som en tikkende bombe, og vi leser om folk som lever av den fine rumpa si, hvilken mat som kan spises og ikke, dietter, spiseforstyrrelser “Ortorexia”, sqats, hvordan få sixpack før sommeren, anonyme som mistet 20kg på et år, how to lose weight and gain mucsles osvosv. Media skaper et så stort og unødvendig press på oss mennesker, fordi vi vil alle se bra ut og bli akseptert, eller hva?  

Jeg selv har gått i “media” fellen og mitt syn på hva som er sunt ble kanskje blitt litt borte på veien. Jeg har så lenge jeg kan huske slitet med mitt eget selvbilde, og den følelsen om å ikke være/se bra nok. Treningen ble en liten redning, der jeg selv trodde jeg hadde kontroll. Det startet med litt trening og litt sunnere mat, til å måtte trene hver dag og overhode ikke spise mere kalorier enn jeg kunne forbrenne. Synet mitt på mat og kropp, ble helt feil og jeg ble aldri fornøyd samme hvor lenge jeg løp eller hvor sunn mat jeg spiste. Det har vært noen nedturer gjennom denne perioden, at noen ganger ville jeg ikke engang ha mat, fordi jo jeg ville jo bare bli tynn, ha muskler og være fornøyd.
 
Desverre kan man ikke få alt i pose og sekk her i livet, og jeg må nok bare godta at jeg aldri vil bli tynn, men jeg trenger ikke å stappe i meg crapy mat fordi. Jeg har en veldig god balanse i livet mitt nå, med bade regelmessig trening, sunn mat og godis i helgene. Du må konkurere med deg selv, og ikke jenta/ gutten du ser i moteblander, på instagram eller facebook, være din egen sjef over det livet du selv har lyst til å leve her å nå. Jeg bryr meg ikke om du velger å sitter i sofaen 5 timer om dagen eller om du løper 5km hver dag, bare du selv er fornøyd med ditt liv. 

Så da spør jeg, syntes du media ødelegger oss?

– Cristine

20 kommentarer
    1. Jeg synes det blir litt vel mye mas om sunnhet og lignende i media til tider. Selv lever jeg livet som jeg selv vil 🙂
      Ellers vil jeg si at jeg synes du er en flott jente 🙂

    2. Media har en stor påvirkning på samfunnet. De over retusjerte modellene, alle reklamene og programmene om å få den “perfekte” kroppen til sommeren og botox og silikon innplantene. Motebransjen og media får ofte skylden for usunne forbilder, men bør ikke vi som enkeltindivider ta på oss litt av skylden? Det er vi som kjøper, tilber og misunner. Vi lar oss påvirke. Det er problemet dessverre slik du selv skriver har opplevd å ha blitt. Med alle de menneskene som fôrer media, vil det nok ikke skje forandringer i det felte på en stund ennå, men man ser at det er folk som kjemper mot det skrudde media vi har nå. Til de sier jeg kjør på!

    3. Synes media fokuserer på alt for mye teit jeg.. dessverre så er vi ikke alle like.. og sånn er det. Men akk…retusjeringen som dem driver med da, grusomt.

    4. Når de fleste mennesker ikke eier verken ryggrad eller egne meninger og i tillegg er så indoktrinerte og hjernevasket av “øvrigheta” i form av sosialister,folk i fotformsko fra ecco og palestinaskjerf og livsfarlig kvinnekultur og feminister som har gjort alt de har kunnet i forsøk på å detaljstyre oss alle (med “godt” resultat,men heldigvis i “opposisjon” nå i en periode) er det en overhengende fare for at media ødelegger det store flertallet av oss,ja.
      I et samfunn der ethvert forsøk på initiativ,individualisme,kreativitet og egne meninger (og meningers mot) notorisk blir sett på som et “problem” og som på alle måter forsøkt fjernet (metodene er mange,også grov mobbing,personangrep og hets) er det ikke rart at ingen tør gi utrykk for noe som helst lenger,men istedet velger å la seg ødelegge…
      Det er et valg man tar – hvor mye eller lite skal media,myndigheter og andre få påvirke meg og mitt liv.
      Hilsen synskepeggy.

    5. Både ja og nei. Media har jo som funksjon å opplyse. Men når media år etter år forviller seg inn i granskauen, da er det noe feil.
      Flott skrevet!

    6. Kjempebra skrevet! Jeg vet ikke om jeg vil si at media ødelegger oss, men det påvirker definitivt mange av oss negativt. Jeg har sluttet å bry meg om det, men jeg kjenner mange jenter med ulike spiseforstyrrelser som har blitt påvirket av bilder av tynne modeller og av alle disse slankeartiklene som man finner over alt.

    7. Media ødelegger ikke oss, men vi kan la oss ødelegge av media om vi ikke tar mediebildet med en klype salt. Ikke alt skal inn med teskje! Vi kan ikke ta til oss alle idealbildene media byr på, på samme linje som vi ikke kan høre på all elendighet. Fint innlegg og spis maten din med god samvittighet.

    8. Veldig bra skrevet, og viktig tema du tar opp! Er stolt av deg, og kjempeglad for at du har funnet den riktige stien. Å ha et balansert liv er viktig 🙂

    9. Stort sett syns jeg media legger opp til mindre faktisk informasjon og dybdejournalistikk og mer rykter, pjatt og “10 ting du ikke…” (fyll inn valgt tema). De lager nyheter om det de tror folk vil lese, ikke nyheter for informasjonen sin del. De fleste blir litt mer “tykkhuda” med årene, og tåler å ikke være perfekte, men at det kan være tøft å være ung tror jeg på. Det krever litt å tørre å skille seg ut i mengden og være seg selv.

    10. Ann: Ja, men media lager desverre det de fleste av oss har lyst til å lese.. ja, er litt vanskelig. de fleste unge prøver å oppnå det å være perfekt, derfor syntes jeg det er ekstra tøft hvis man tør å skille seg ut :)) Takk for kommentar 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg